Saturday 25 November 2017

Melawat Kubur Hukum Forex


1548 1548 1548 (Dengan nama Allah, Segala puji bagi Alá, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda) Salah satu amalan yang sering dilakukan oleh masyarakat kita pada bulan Ramadhan dan pada Hari Raya Fitrah ialah berziarah Kubur, sama ada yang diziarahi itu adalah kubur ibu bapa atau kaum kerabat. Berziarah itu pula diisi dengan membaca al-Qur8217an yang pahalanya dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal dunia. Biasanya surah Yassin dan bertahlil merupakan bacaan pilihan masyarakat kita apabila berziarah kubur. Berziarah kubur pula tidak hanya di bulan Ramadhan atau ketika Hari Raya sahaja, bahkan terdapat sesetengah keluarga yang menjadikannya rutina yang dilakukan seminggu sekali, sebulan sekali atau pada waktu-waktu yang dipersetujui por ahli keluarga yang difikirkan boleh berziarah beramai-ramai ke kubur. Apa yang biasa dilihat, berbagai lapisan golongan ahli keluarga yang bukan sahaja terdiri daripada golongan lelaki dewasa, malahan kanak-kanak lelaki dan golongan perempuan juga beramai-ramai turut sama berziarah. Senario golongan perempuan turut serta pergi berziarah ke kubur menimbulkan reaksi sesetengah pihak yang beranggapan bahawa perempuan tidak dibenarkan berziarah kubur, lebih-lebih lagi perempuan yang dalam haidh. Adakah betul anggapan sedemikian Hukum Berziarah Kubur Terdapat perbezaan hukum berziarah kubur bagi lelaki dan perempuan. 1. Hukum berziarah bagi lelaki Para ulama sepakat mengatakan bahawa sunat bagi lelaki menziarahi kubur orang-orang Islão berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu 8216anhu, Rasulullah Shallalahu 8216alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: 8220Dahulu aku melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahlah. 8221 (Hadits riwayat Muslim) Menurut Imam asy-Syarwani Rahimahullah, ganti nama (kum) dalam larangan dan juga pada perintah dalam hadis di atas adalah ditujukan kepada kaum lelaki. Orang-orang yang sunat diziarahi kuburnya itu pula ialah: I. Kubur kedua ibu bapa, walaupun kubur keduanya bukan di negeri di tempatnya berada. II. Kubur kaum keluarga terdekat atau sahabat-handai yang pada ketika hidup mereka sunat untuk diziarahi, begitu juga bila mereka meninggal dunia. III. Kubur orang lain (yang bukan keluarga atau sahabat handai) dengan tujuan berziarah untuk mengingatkan kematian, memohon rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta8216ala untuknya atau sebagainya. 2. Hukum berziarah bagi perempuan Keadaan perempuan berbeza dengan lelaki dari segi emosi dan perasaan. Perasaan mudah tersentuh dengan apa sahaja yang berlaku sering dikaitkan dengan mereka. Apabila seseorang yang dikenali meninggal dunia, lebih-lebih lagi jika orang tersebut adalah seseorang yang disayangi atau terlalu rapat dengannya selalunya membangkitkan perasaan emosi dan ada sesetengahnyatidak dapat membendung perasaan sehingga meraung-raung di depan mayat atau di tanah perekuburan. Menurut pendapat jumhur ulama, hukum ziarah kubur bagi perempuan adalah makruh kerana ditakuti boleh mengundang fitnah atau ditakuti mereka menangis dengan mengeluarkan suara yang nyaring meratapi kepergian si mati. Dalil yang menunjukkan bahawa hukum bagi perempuan menziarahi Kubur adalah tidak ilícito berdasarkan beberapa Hadits Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam seperti berikut: 1. Diriwayatkan daripada Malik bin Anas radhiallahu 8216anhu, katanya: Maksudnya: 8220Nabi Shallallahu 8216alaihi wasallam berjalan melintasi seorang perempuan Yang Sedang menangis di Kubur anaknya , Lalu Baginda Shallallahu 8216alaihi wasallam bersabda: 8220Bertaqwalah engkau kepada Allah dan bersabarlah.8221 (Hadits muttafaq 8216alaih) Daripada teve di aas dapat difahami bahawa menziarahi kubur bagi perempuan tidak dilarang. Ini kerana jika perbuatan tersebut dihukumkan haram, sudah tentunyalah Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam menegur ataupun melarang perempuan tersebut daripada menziarahi kubur. 2. Sayyidatuna 8216Aisyah Radhiallahu 8216anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam tentang doa yang boleh dibacanya apabila berziarah ke perkuburan. Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: 8220Katakanlah: 8220Mudah-mudahan Allah limpahkan keselamatan ke atas ahli kubur daripada orang-orang mukmin dan orang-orang Islã ismao semia Allah merahmati orang-orang terdahulu dari kalangan kami dan orang-orang yang terkemudian, dan sesungguhnya Sekiranya kami diizinkan por Allah kami akan bertemu dengan kamu.8221 (Hadits riwayat Muslim) Hadits di alas adalah dalil yang menunjukkan bahawa tidak haram bagi perempuan berziarah kubur. Namun perlu diingat, bahawa hukum berziarah kubur bagi perempuan ini bergantung pada tujuan dan keadaannya ketika berziarah. Hukum asalnya adalah makruh sekalipun tujuannya untuk mengambil iktibar, untuk mengingatkan kepada kematian, alam barzakh dan alam akhirat. Di samping itu, perempuan tersebut dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah, dapat menahan diri dari kesedihan atau dukacita yang bersangatan dan aman dari segala fitnah. Manakala apabila berlaku tujuan dan keadaan yang sebaliknya, maka hukum makruh tersebut akan bertukar kepada haram. Menurut setengah ulama, jika tujuannya adalah untuk menimbulkan semula perasaan dukacita dan untuk meratapi si mati, maka adalah haram baginya menziarahi kubur. Begitu juga jika sekiranya perempuan tersebut tidak menjaga adab kesopanannya semasa berziarah, tidak aman dari segala fitnah atau seumpamanya, maka haram baginya menziarahi kubur. Berbeza pula hukumnya menziarahi kubur Rasulullah Shallallahu 8216alaihi wasallam. Hukumnya adalah sunat bagi perempuan dan lelaki. Begitu juga menurut sebahagian ulama, sunat berziarah ke kubur para nabi, para ulama dan aulia. Hukum Perempan Haidh Berziarah Kubur Perempuan yang dalam haidh tidak ada halangan untuk berziarah kubur, kerana untuk berziarah kubur tidak disyaratkan suci daripada hadats kecil mahupun besar. Suci daripada hadats merupakan salah satu adab yang disunatkan sahaja kepada orang-orang yang ingin berziarah ke tanah perkuburan. Oleh yang demikian, perempuan yang dalam haidh berziarah kubur dengan tujuan yang dibenarkan oleh syara8216 serta dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah dihukumkan makruh sebagaimana dengan hukum perempuan yang suci berziarah kubur. Namun satu hal yang berbeza di antara perempuan yang suci dengan perempuan sedang haidh ketika di tanah perkuburan ialah dari segi keharusan membaca ayat-ayat al-Qur8217an untuk si mati. Perlu diingat, perempuan yang dalam haidh haram membaca al - Qur8217an walaupun hanya satu ayat daripada al-Qur8217an. Maka memadailah baginya berzikir seperti bertahlil, bertasbih dan sebagainya atau berdoa untuk si mati seperti memohon keampunan dan rahmat atau yang seumpamanya daripada Allah untuk si mati. Secara umumnya, adab-adab yang perlu dijaga oleh perempuan yang menziarahi kubur sama ada yang dalam keadaan suci mahupun haidh ialah: (1) Hendaklah dia ditemani oleh suaminya ataupun mahramnya. (2) Keluar dalam keadaan menutup aurat sepenuhnya sepertimana yang telah digariskan o Islam. (3) Jangan selalu pergi berziarah ke kubur. (4) Tidak berbual dengan percakapan kosong sebagaimana yang dilarang ke atas kaum lelaki, kerana Nabi Shallallahu 8216alaihi wasallam bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu 8216anhu: Maksudnya: 8220 (Dahulu) aku telah melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang), siapa Yang ingin menziarahi kubur, berziarahlah, dan janganlah kamu bercakap-cakap dengan perkataan yang tidak baik.8221 (Hadis riwayat an-Nasa8217ie) Perlu diambil perhatian juga, hukum yang membenarkan perempuan berziarah kubur ini adalah tertakluk bila adanya keizinan daripada suami atau wali. Sekiranya tiada keizinan daripada suami atau wali, tidaklah perempuan itu dibenarkan untuk berziarah kubur. Kesimpulannya, perempuan yang dalam haidh tidak dilarang menziarahi kubur kerana secara umumnya hukum berziarah bagi perempuan itu adalah makruh dengan ada syarat-syarat yang perlu dijaganya iaitu diari segi tujuan dan adab berziarah. Di samping itu, jika dia turut sama berziarah ke perkuburan bersama ahli keluarga yang lain, dia hendaklah berhati-hati agar tidak turut sama dengan yang lainnya membaca ayat-ayat al-Qur8217an seperti Yassin dan yang seumpamanya kerana haram baginya melakukan yang demikian dengan keadaannya di Dalam haidh itu. bolehkah wanita haid pergi kekubur atau mengiringi jenazah ke kuburmohon penjelasan Tiada perbezaan hukum antara wanita haidh dan wanita tidak haidh dalam permasalahan ziarah kubur. Sesetengah ulama melihat: harus ziarah kubur, baik lelaki atau wanita. Maka ia merangkumi wanita haidh dan wanita suci. Kerana umum hadis: 8220Aku dahulu melarang kamu menziarahi kubur. Maka ziarahlah ia8221. HR Muslim (não: 977). Dan kerana ada hadis bahawa Aisyah r. a. Pernah menziarahi kubur saudaranya Abdul Rahman. Apabila ditanya, jawabnya: Dulu Nabi melarangnya, mememintahnya kemudiana. HR Baiqqi (nº: 6999), Al-Hakim dlm Mustadrak (nº 1392). Sesetengah ulama pula cenderung kepada larangan wanita menziarahi kubur, kerana hadis 8220Allah melaknat wanita2 yang banyak menziarahi kubur8221. HR Tirmizi (não: 1056) katanya: Hasan Sahih. Bagi mereka yang cenderung pendapat ini juga tidak membezakan antara wanita haidh dan wanita suci. Bagaimana tata cara berziarah zubur yang benar. Kalau ada di internet. Bolehkan di kasih alamat web nya trimakasih. Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh. APA YANG SEHARUSNYA DILAKUKAN OLEH PEZIARAH KUBUR (TATA CARA) ZIARAH Yang dilakukan oleh seorang peziarah adalah: 1. Memberi salam kepada penghuni kubur (muslim) dan mendoakan kebaikan bagi mereka. Diantara doa yang diajarkan oleh Rasulullah shollallahu alaihi wa alihi wa sallam kepada ummatnya yang berziarah kubur: Artinya. Salam keselamatan atas penghuni rumah-rumah (kuburan) dan kaum muminin dan muslimin, mudah-mudahan Allah merahmati orang-orang yang terdahulu dari kita dan orang-orang yang belakangan, dan kami Insya Allah akan menyusul kalian kami memohon kepada Allah keselamatan bagi kami dan Bagi kalian. Diriwayatkan oleh Imam Muslim 975, An-Nasai 494, Ahmad 5353, 359, 360. Keselamatan atas penghuni kubur dari kaum muminin dan musbage mudah-mudahan Allah merahmati orang-orang terdahulu dari kita dan orang-orang belakangan dan kami Insya Allah akan menyusul kalian . 2. Tidak berjalan di atas kuburan dengan mengenakan sandal. Hal ini berdasarkan teve Basyir bin Khashoshiah: Ketika Rasulullah shollallahu 8216alaihi wa alihi wa sallam sedang berjalan, tiba-tiba beliau memandang seorang laki-laki yang berjalan diantara kubur dengan mengenakan sandal, maka Rasulullah shollallahu 8216alaihi wa alihi wa sallam bersabda. Wahai pemilik (yang memakai) sandal celakalah engkau lepaskanlah sandalmu. Maka orang itu memandang tatkala ia mengetahui Rasulullah shollallahu 8216alaihi wa alihi wa sallam ia melepaskan kedua sandalnya dan melemparkannya. Diriwayatkan oleh Abu Daud 272, An-Nasai 1288, Ibnu Majah 1474, Al-Hakim 1373 dan dia berkata. Sanadnya shohih, dan disepakati oleh Adz-Dzahaby dan dikuatkan (diakui) por Al-Hafizh Ibnu Hajar (Fathul Bary 3160). Berkata Al-Hafizh Ibnu Hajar. Hadit ini menunjukkan makruhnya berjalan diantara kuburan dengan sandal (Fathul Bary 3160). Berkata Syaikh Al-Albany. Hadit ini menunjukkan makruhnya berjalan di atas kuburan dengan memakai sandal. Lihat Ahkamul Janaiz 252). 3. Tidak duduk atau bersandar pada kuburan. Hal ini berdasarkan teve Abu Marbad Radhiyallahu Anhu Dari Nabi Shollallahu Alaihi wa Alihi wa sallam: Janganlah kalian duduk di atas kuburan dan jangan melakukan shalat padanya. Dikeluarkan oleh Imam Muslim 2228. Dan teve Abu Hurairah bahwa Rasulullah shollallahu alaihi wa alihi wa sallam bersabda: Seandainya salah seorang dari kalian duduk di atas bara api hingga (bara api itu) membakar pakaiannya sampai mengenai kulitnya itu adalah lebih baik daripada dia duduk di atas Kuburan. Diriwayatkan oleh Imam Muslim. 4. Dibolehkan bagi peziarah untuk mengangkat tangannya ketika berdoa untuk penghuni kubur, berdasarkan teve Aisyah radhiyallahu anha. Rasulullah shollallahu alaihi wa alihi wa sallam keluar pada suatu malam, maka aku (Aisyah) mengutus Barirah untuk membuntuti kemana saja beliau (Rasulullah) pergi, maka Rasulullah mengambil jalan ke arah Baqi Al-Garqad kemudian beliau berdiri pada sisi yang terdekat dari Baqi lalu beliau Mengangkat tangannya, setelah itu beliau pulang, maka kembalilah Barirah kepadaku dan mengabariku (apa yang dilihatnya). Maka pada pagi hari aku bertanya dan berkata: Wahai Rasulullah keluar kemana engkau semalam. Beliau berkata. Aku diutus kepada penghuni Baqi untuk mendoakan mereka. Dikeluarkan oleh Imam Ahmad (692) dan sebelumnya oleh Imam Malik pada kitabnya (Al-Muwatho (1239-240)). 5. Berkata Abdullah Al-Bassam. Tidaklah pantas bagi seseorang yang berada dipekuburan, baik dia bermaksud berziarah atau hanya secara kebetulan untuk berada dalam keadaan bergembira dan senang seakan-akan dia berada pada suatu pesta, seharusnya dia ikut hanyut atau memperlihatkan perasaan ikut hanyut dihadapan keluarga mayat. (Lihat Taudhihul Ahkam 2564). 6. Menghadap ke kuburan ketika memberi salam kepada penghuni kubur. Hal ini diambil dari hadits-hadits yang lalu tentang cara memberi salam pada penghuni kubur. 7. Ketika mendoakan penghuni kubur tidak menghadap kekuburan melainkan menghadap kiblat. Sebab Nabi shollallahu alaihi wa alihi wa sallam melarang ummatnya shalat menghadap kubur dan karena doa adalah intinya ibadah, sebagaimana sabda Nabi shollallahu alaihi wa alihi wa sallam: Doa adalah ibadah. Diriwayatkan oleam Imam At-Tirmidzy (4178,223) dan Ibnu Majah (2428-429).

No comments:

Post a Comment